„Przedszkole jest miejscem zabawy, która pełni funkcje dydaktyczne i wychowawcze”

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w następujących aktach prawnych:

  1. „Ustawie o systemie oświaty” oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego”, 
  2. Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. Nr 168, poz. 1324)

ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI

Punktem wyjścia stanowiącym opracowanie koncepcji były wymagania odnoszące się do edukacji przedszkolnej, które stanowią załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Zabawa jako podstawowa forma kształtowania pozytywnych zachowań dzieci w naszym przedszkolu

Uznajemy, że poprzez zabawę będziemy:

  • Dostarczać dziecku wiedzy o samym sobie
  • Wyrabiać szacunek do siebie i motywacje to wytrwałości
  • Kształtować umiejętność radzenia sobie z emocjami
  • Uczyć dzieci umiejętności porozumiewania się z innymi
  • Uczyć bycia w społeczeństwie i pracy w zespole
  • Przygotowywać do świadomego podejmowania decyzji moralnie słusznych oraz niezależnego myślenia
  • Wyrabiać umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz odnajdowania spokoju wewnętrznego
  • Uczyć radzenia sobie w sytuacjach krytycznych i rozwiązywania konfliktów
  • Kształtować uczucia empatii, szacunku i tolerancji.

Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza w naszym przedszkolu opiera się na następujących dokumentach:

  • Statut Niepublicznego Przedszkola Chatka Skrzatka w Legnicy
  • Nowa Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego
  • Program wychowania przedszkolnego „Razem w przedszkolu”. Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez MEN (Dz. U. Nr 4 poz. 17, rozporządzenie MEN z dnia 15 stycznia 2009). Został stworzony z myślą o nauczycielach korzystających z materiałów Razem w przedszkolu oraz ABC. Treści w programie są ułożone spiralnie i koncentrycznie na trzech poziomach wiedzy i umiejętności. Zostały dobrane i dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym w tym również dzieci sześcioletnich, które przez najbliższe trzy lata mogą również uczęszczać do przedszkola.
  • Program edukacyjny „Dziecięca matematyka” prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
  • Koncepcja pracy przedszkola
  • Program wychowawczy przedszkola
  • Kodeks przedszkolaka
  • Autorski „Program adaptacyjny”
  • Kierunek pracy na bieżący rok szkolny zgodnie z założeniami MEN.

Ponadto w przedszkolu obowiązują następujące procedury bezpieczeństwa, które zawierają strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych

  • Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
  • Procedura przepływu informacji pomiędzy przedszkolem, a rodzicami
  • Procedura organizowania wyjść i wyjazdów poza teren przedszkola
  • Procedura bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu
  • Procedura dopuszczenia do użytku programu Programy Wychowania Przedszkolnego.

Wszystkie wymienione dokumenty znajdują się do wglądu u dyrektora placówki.